Dromen en ondernemerslessen

 

Dromen en ondernemerslessen

“De kunst van ondernemerschap is gelegen in het aanbrengen van continue veranderingen in relatie tot vasthouden aan je kernwaarde.”

De titel "How Can We Hang On To a Dream" is een nummer van Tim Hardin dat tweemaal is uitgebracht. De eerste keer was in 1966 van zijn debuutalbum en de tweede keer in de herfst van 1987. Tim Hardin stelt in deze song de vraag hoe we aan een droom kunnen vasthouden. Persoonlijk heb ik mooie herinneringen aan deze plaat omdat ik op 26 oktober 1987 te gast mocht zijn in het legendarische radioprogramma de Avondspits. Daar stond deze plaat in het steunfonds en werd die avond door mij uitgekozen om gedraaid te worden door Frits Spits. Het nummer heeft me altijd geïnspireerd, omdat ik altijd droom en er alles aan doe om ze te verwezenlijken. Dit pas ik toe in mijn dagelijks werk als ondernemer Leren, Ontwikkelen & HRM dienstverlening en ook als diskjockey bij regioradio Loco FM en Radio 678.

Terug naar het punt hoe we kunnen vasthouden aan een droom. In 1974 richtte de ondernemersorganisatie VNO NCW de vereniging NCP Personeelsmanagement op. De droom was gericht op het ondersteunen van ondernemers in het Midden – en Kleinbedrijf. Zo heeft ook NCP HRM dienstverlening zich diverse keren moeten aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Naast HR Advies en Interim werk zijn we ons gaan specialiseren in Recruitment en Assessments.  Belangrijke lessen van ondernemerschap zijn dat organisaties zich continue moeten aanpassen aan veranderende omgevingen en veranderende maatschappelijke ontwikkelingen. Daarbij moeten ze hun kernwaarde, zeg: hun oorspronkelijke droom, nooit uit het oog verliezen.  

Het is nu 2019. NCP bestaat 45 jaar en werkt nog steeds vanuit dezelfde droom die Tim Hardin bezingt, namelijk vasthouden aan ons ideaal om ondernemers en organisaties te ondersteunen in hun HR dienstverlening.

Belangrijke lessen die we vanuit de droom uit 1974 hebben geleerd, zijn:

 

  1. Pas als organisatie radicale innovaties toe en bediscussieer met regelmaat het bestaansrecht van je eigen organisatie;
  2. Zijn de huidige medewerkers in staat om met jouw organisatie de nieuwe ontwikkelingen tegemoet te treden?;
  3. Kijk om je heen, onze samenleving informatiseert en globaliseert;
  4. Welke disrupties in de markt zijn voor jouw organisatie een uitdaging om aan te pakken?;
  5. Zorg voor een heldere positionering in de markt met als uitgangspunt reason to believe;
  6. Wat is jouw point of difference in de markt die jij bedient?;
  7. Maak een heldere keuze als het om strategisch kuddegedrag gaat.

 

Bovenal wensen wij, na 45 jaar NCP, jouw organisatie toe, dat de droom waarover Tim Hardin zingt, gerealiseerd blijft.

Willem Rietberg


Contact

NCP Recruitment B.V.
NCP Assessments B.V.


Burgemeester Roelenweg 33
8031 ES Zwolle
Routebeschrijving


Telefoon: 085 401 22 22
Email: info@ncpgroep.nl


Nevenvestigingen:
Amsterdam
Groningen
Veenendaal
Arnhem

OTYS Recruiting Technology
NCP Groep gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.